|
|
|
|
Onderwerpen in deze nieuwsbrief: - Uitnodiging: Webinar Beheren en presenteren van bedrijfshistorische collecties
- Introductie op het onderwerp
- Maak kennis met de gastsprekers
- Meedoen aan het webinar
- Voor wie?
|
|
|
Uitnodiging: Webinar Beheren en presenteren van bedrijfshistorische collecties
|
|
Op dinsdag 11 april om 14:00 organiseren wij een webinar met als thema 'Beheren en presenteren van bedrijfshistorische collecties'.
Steeds meer bedrijven besteden aandacht aan de bedrijfshistorische collecties. De historie van een bedrijf is een waardevol instrument om hun verleden te begrijpen, identiteit te definieren en toekomst vorm te geven. Tegelijkertijd liggen er allerlei kansen voor bedrijven om deze historie te gebruiken. Met dit webinar gaan we in op deze kansen en geven we allerlei tips die kunnen helpen om deze collectie in kaart te brengen en te gebruiken. Met de hulp van gastsprekers Peter Glebbeek en Jan Cees Rutgers belooft dit een zeer nuttig en informatief webinar te worden.
Inschrijven Dit webinar duurt maximaal 60 minuten. Deelnemen is gratis. Kies hieronder voor 'Aanmelden' om bij de registratiepagina te komen. Komt dit moment niet goed uit? Kies dan voor 'Later terugkijken' zodat wij je na afloop de opgenomen sessie kunnen toesturen.
|
|
|
|
|
Introductie op het onderwerp
|
|
Bedrijfshistorische collecties zijn zeer gevarieerd en net even anders dan die van archieven of musea. Het betreffen stukken die door de loop van de jaren verzameld zijn, waarbij iedere organisatie hier op een andere manier mee om is gegaan. Het gaat vaak om collecties zoals (reclame)objecten, documenten, foto's, video's, kunst, foldermateriaal tot aan bedrijfs- en familiearchiefstukken. Deze stukken kunnen dienen als een bron van inspiratie voor de toekomst, een manier om de identiteit van een bedrijf te begrijpen en om de basis te leggen voor een sterke bedrijfscultuur. Het vastleggen en beheren van de geschiedenis van een organisatie kan een uitdagende taak zijn. Daar komt bij dat er geen bewaarplicht is en dat het voor organisaties niet altijd duidelijk is welke eisen of richtlijnen ze kunnen volgen. Met dit webinar hopen we duidelijkheid te geven en behandelen we onder andere deze vraagstukken: Wat is de toegevoegde waarde van bedrijfshistorie? Waar rekening mee te houden? Hoe overtuig je management/directie? Hoe pak je dit aan? Waar kun je terecht voor advies? Welke hulpmiddelen zijn er en welke rol kan collectiebeheersoftware hierin vervullen?
|
|
|
Maak kennis met de gastsprekers
|
|
Jan Cees Rutgers is archivaris bij Koninklijke Gazelle en zet zich op vrijwillige basis er voor in om het erfgoed van Gazelle zichtbaar te maken en het verhaal achter de items te vertellen. Tijdens het webinar zal Jan Cees vertellen welke stappen hij gezet heeft om dit waar te maken en hoe dit proces is verlopen.
Peter Glebbeek is werkzaam bij DOCFactory, een adviesbureau gespecialiseerd in informatie- en archiefmanagement en vanuit die rol betrokken bij o.a. Douwe Egberts. Peter is voorzitter van de Stchting Bedrijfsgeschiedenis. Dit is een stichting die zich ervoor inzet wetenschappelijke belangstelling te wekken voor bedrijfs- en ondernemersgeschiedenis. Tijdens het webinar zal Peter vertellen over de toegevoegde waarde van bedrijfshistorie en over het opstellen van een plan van aanpak. .
|
|
|
|
|
|
|
Na je aanmelding ontvang je een bevestigingsmail met een link naar de sessie. Vlak voor aanvang wordt een reminder gestuurd. Je kunt meekijken via je computer, laptop, tablet of smartphone. Er hoeft geen software geïnstalleerd te worden. Je komt zelf niet in beeld en bent niet te horen. Interacties zoals het stellen van vragen tijdens het webinar worden mogelijk gemaakt via een chatfunctie.
|
|
|
|
Deze sessie is met name geschikt voor management, medewerkers en vrijwilligers van bedrijven.
Natuurlijk bevat deze sessie ook zeer nuttige tips voor een ieder die zich bezighoudt met archieven, objecten en erfgoed. Wij nodigen je dan ook van harte uit deze uitnodiging te delen met collega's of relaties.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|